E - Sterretjes E - Sterretjes
***  E – Sterretjes   ***
(Onze pastor heet Esther, ze schrijft dat vaak als een E met een ster / * )

Jaarthema Ga mee…
Een beetje bidden…
‘Ik ben begonnen met een beetje te bidden, maar ik vind het nog zo lastig’, met die vraag begon niet zo lang geleden een gesprek. Een vraag die denk ik voor velen herkenbaar is, want het was niet de eerste keer, en zal vast ook niet de laatste keer zijn, dat een dergelijke vraag mij gesteld werd.
Wat is bidden eigenlijk? En waarom zou je bidden (als God alles al weet)? Sommige mensen zeggen ‘bidden is praten met God’, waarbij God niet een ‘iets’ is, maar een ‘iemand’ – die een relatie met ons aangaat. Anderen zeggen ‘bidden is antwoord geven op het Woord van God’, daarbij neemt God het initiatief, en geven wij antwoord.
Wat maakt bidden lastig? Voor de één is het lastig om de concentratie vast te houden (‘ik val vaak in slaap wanneer ik bid – is dat erg?’), de ander vindt het moeilijk om er een (dagelijkse) gewoonte van te maken. En zo zijn er nog wel meer redenen waarom bidden soms ingewikkeld is.
En soms kun je helemaal niet bidden. Omdat je teveel in beslag genomen bent door wat er in jouw leven, of in de wereld is gebeurd. Dan stamel je misschien wel, ben je vooral stil, heb je geen woorden voor wat je bezig houdt.

Een gebed:
Heer, geef mij de moed om te veranderen wat veranderd kan worden.
Geef mij geduld om te aanvaarden wat niet te veranderen is,  
en geef mij wijsheid om het verschil tussen beide te zien. Amen

Pastoraat
Als pastor / kerkelijk werker kom ik graag met u in gesprek. Over een beetje bidden, of over andere dingen die u bezig houden. Of misschien alleen om samen een kopje koffie of thee te drinken.  Neem gerust contact op dan maken we een afspraak.

Ga je mee naar de kerk?
De advents- en kerstperiode ligt nog maar kort achter ons, en we mogen al weer toeleven naar Pasen. Het paasfeest vieren we altijd op de zondag na de eerste volle maan in de lente. Deze datum verandert dus jaarlijks. Dit jaar hebben we een ‘vroege’ Pasen.
Woensdag 14 februari begint de 40 dagentijd. In de kerkdiensten volgen we het project ‘Met vallen en opstaan’, waarin het gaat over de apostel Petrus.
De eerste zondag in de 40 dagentijd is 18 februari. Het thema is dan ‘Jij bent Petrus, de rots’, we lezen uit Matteüs 16:13-23.
Zondag 25 februari gaat het over de tekst uit Johannes 13:1-15, over de voetwassing.
De derde zondag gaat het over de woorden van Petrus waarin hij zegt dat hij Jezus nooit in de steek zal laten (Matteüs 26:26-35).
Op de vierde zondag in de 40 dagentijd, het is dan inmiddels 10 maart, blijkt dat het voor Petrus moeilijk is die belofte houden; hij is in slaap gevallen. We lezen die zondag uit het evangelie volgens Marcus, hoofdstuk 14: 32-41.
17 maart komt de tekst uit het evangelie volgens Matteüs, hoofdstuk 26:46-56, waarin Petrus wordt gesommeerd zijn zwaard weg te doen.
De zesde zondag, 24 maart, horen we dat Petrus Jezus verloochent, hij zegt Hem niet te kennen. Hierover is te lezen in Matteüs 26:57-75.
En met Pasen horen we dat Petrus ziet dat het graf leeg is. (Johannes 20:1-10)

Ga je mee naar de gespreksgroep?
Sinds 16 januari houden we ons bezig met het leven van Petrus, als één van Jezus’  eerste volgelingen. We verdiepen ons in de verhalen van Petrus en ontdekken zo wat het voor ons en vandaag de dag betekent om Jezus te volgen. De volgende bijeenkomsten zijn op dinsdag 6 en 27 februari, en 19 maart, telkens van 19.30 tot ca. 21.15 uur. Van harte welkom om bij ons aan te sluiten.
 
Een beetje bidden, een verhaal
Soms lukt het helemaal niet om te bidden. Er is een joods verhaal dat daarover gaat.
Voor alle grote feestdagen ging Samuël naar Jeruzalem. Bidden kon hij niet, het enige wat hij ooit geleerd had was het alfabet, verder niets. En toen de gemeente begon te bidden sprak hij in zichzelf tot God: ‘Ik kan niet lezen, want ik ben analfabeet. Ik heb geen tijd om te leren of te studeren, want ik ben dag en nacht bezig om brood op de plank te krijgen voor mijn gezin en familie. Maar U weet wel wat ik nodig heb. Ik zal voor U nu de letters van het alfabet opzeggen en ik weet dat U van die letters wel goede zinnen zal maken.’ Toen klonk er een stem uit de hemel: “Je wens zal worden vervuld. God wil niet het gebed, God wil het hart.”

Bereikbaarheid en contact
Mijn vaste werkdagen zijn maandag, dinsdag en vrijdag. Eén dag hiervan is bestemd voor Oldemarkt, de andere twee dagen voor Scherpenzeel – Munnekeburen. Over het algemeen ben ik alle dagen wel telefonisch of via whatsapp bereikbaar, en mocht ik de telefoon niet op kunnen nemen, dan kunt u gerust een bericht inspreken (ik bel alleen terug wanneer er een bericht is ingesproken), of het op een later moment opnieuw proberen.
 
Met vriendelijke groet,
Esther Pierik, pastor-kerkelijk werker


 
 
 
Pastor Esther Pierik

Foto gemaakt door Reyer Boxem juni 2022
Pastor Esther Pierik
Even voorstellen

Mijn naam is Esther Pierik en ik ben sinds mei 2016 voor 40% werkzaam als pastor / kerkelijk werker voor de Protestantse gemeente Scherpenzeel - Munnekeburen e.o. 
Ik ben getrouwd met Henk de Vente en we wonen in Steenwijk. 
In 2004 heb ik de HBO opleiding Theologie afgerond en sindsdien ben ik werkzaam geweest als kerkelijk werker in verschillende (PKN) gemeentes en ruim elf jaar als geestelijk verzorger in de ouderenzorg.
In 2019 heb ik de opleiding Geestelijke Begeleiding afgerond aan het Titus Brandsma Instituut in Nijmegen, en de PThU. Mijn eindscriptie ben ik in het kader van Permanente Educatie aan het herschrijven en hoop ik in 2024 uit te kunnen geven. De verwachte titel wordt 'Opstaan in Levenskracht' en beschrijft een manier waarop je kunt omgaan met verliezen in je leven. 

Ik geniet enorm van mijn werk als pastor, de mooie ontmoetingen van hart tot hart, de gesprekken, het leiden van gespreksgroepen, het voorbereiden van en voorgaan in kerkdiensten, en nog veel meer; het zijn allemaal taken die ik met veel plezier uitoefen. Ook stervensbegeleiding, rouwverwerking en het voorgaan in afscheidsdiensten behoren tot mijn taken, en ik ben dankbaar dat ik dat ook mag doen. 
Geloven met je hart, hoofd en handen, dat is voor mij waardevol. Uitgangspunt in mijn leven is de onvoorwaardelijke liefde van Jezus Christus voor alle mensen, en dit zichtbaar maken in mijn handelen en spreken. Daarbij ervaar ik mijn geloof als het fundament van mijn leven.

Via deze tekst heeft u mij een beetje beter leren kennen, ik hoop ook u te leren kennen en samen een stukje op te lopen van de levensweg die wij als mensen gaan.